Vedtægter for Stigsborg Universet

 

 

§1 - Foreningens navn

Foreningens navn er Stigsborg Universet.

§2 - Foreningens hjemsted og stiftelse

Foreningen har hjemme i Aalborg Kommune. Foreningen er stiftet 30.05.2024 ved initiativ v. Johan

Lisberg Jensen, DGI Nordjylland, og den først etablerede bestyrelse af Stigsborg Universet.

§3 - Foreningens formål

Foreningen ønsker at identificere potentialerne for idrætsaktiviteter i og omkring lokalområdet ved

Stigsborg i Nørresundby og herved forløse borgernes behov for at dyrke motion og skabe trivsel i aktive

fællesskaber. Det er foreningens fokus at inkludere personer fra forskellige baggrunde, uanset alder,

køn, religion, økonomisk status eller fysisk evne, og derved fremme nye fællesskaber og give alle lige

adgang til sunde, aktive fællesskaber. Endeligt er det foreningens ambition at øge interessen for

deltagelse i organiserede, strukturerede og specifikke idræts- og kulturaktiviteter og sociale

arrangementer, men også at fremme det frivillige engagement, som foreningslivet bygger på.

§4 - Medlemskab

Alle, der går ind for foreningens formål, kan blive medlem. Man er medlem af foreningen, når

medlemskabet er registreret. Medlemskab af foreningen forudsætter betaling af kontingent. Beløbet

fastsættes af generalforsamlingen.

4.1

Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, der arbejder imod foreningen. Det ekskluderede medlem kan

skriftligt forlange, at eksklusionen bliver prøvet på førstkommende generalforsamling.

§5 - Generalforsamlingen

Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

5.1

Generalforsamlingen indkaldes via e-mail til alle medlemmer og/eller opslag på foreningens

hjemmeside/Facebook-side med mindst en måneds varsel. Indkaldelsen skal indeholde en foreløbig

dagsorden samt foreningens reviderede regnskab. Generalforsamlingen afholdes inden udgangen af

april.

5.2

2

Forslag til dagsordenen sendes til bestyrelsen senest 14 dage før og medlemmerne skal have

kendskab til den endelige dagsorden senest 8 dage før.

5.3

Stemmeret i foreningen: Alle medlemmer, der er fyldt 15 år har stemmeret. Forældre til børn under 15

år har en stemme pr. barn – dog har intet medlem mere end én stemme.

5.4

Alle, der er fyldt 15 år, kan vælges til bestyrelsen – dog skal formand og kasserer være fyldt 18 år.

5.5

Alle afgørelser vedtages med simpelt flertal – dog skal vedtægtsændringer besluttes med 2/3 flertal.

Alle afstemninger afgøres ved håndsoprækning. Dog skal der være skriftlig afstemning, hvis dirigenten

bestemmer det eller 3 medlemmer på generalforsamlingen ønsker det samt ved alle kampvalg.

5.6

Generalforsamlingens dagsorden er som udgangspunkt:

1. Valg af dirigent og stemmetællere

2. Bestyrelsens beretning

3. Fremlæggelse af regnskab til godkendelse

4. Fastsættelse af kontingent

5. Indkomne forslag

6. Fremlæggelse af handlingsplan og budget

7. Valg af bestyrelse og suppleant

8. Valg af revisor

9. Evt.

5.7

Bestyrelsen har ansvaret for, at der tages referat af mødet. Bestyrelsen kan beslutte, at

generalforsamlingen helt eller delvist afvikles digitalt, hvis forhold gør det umuligt at afvikle

generalforsamlingen som et fysisk møde.

5.8

Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når mindst 20% af medlemmerne kræver det.

Indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling skal ske senest 14 dage efter modtagelse af en

skriftlig begæring herom. Med indkaldelsen sendes den endelige dagsorden. Varsling som ved den

ordinære generalforsamling.

3

§ 6 – Bestyrelsen

Bestyrelsen bærer ansvaret for og varetager den daglige ledelse af foreningen mellem de årlige

generalforsamlinger.

6.1

Bestyrelsen består af minimum 3 medlemmer og maksimum 6, der efter generalforsamlingen fordeler

posterne mellem sig, med minimum en formand og en kasserer.

6.2

Bestyrelsen vælges for 2 år og kan genvælges.

6.3

Der vælges hvert år en suppleant til bestyrelsen. Hvis et bestyrelsesmedlem forlader bestyrelsen i

valgperioden indtræder suppleanten i stedet og bestyrelsen fordeler posterne mellem sig på ny.

6.4

Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af bestyrelsens medlemmer er til stede.

6.5

Bestyrelsen udarbejder et aftalepapir for dets interne samarbejde og kan nedsætte arbejdsgrupper

og/eller udvalg efter behov.

§ 7 - Regnskab/økonomi

Regnskabsåret er kalenderåret (regnskabsperioden er 1/1-31/12).

7.1

Regnskabet føres af kassereren og skal indeholde oversigt over indtægter og udgifter samt en status.

Bestyrelsen er ansvarlig for at udarbejde regnskabet.

7.2

Regnskabet forelægges bestyrelsen løbende samt tilses og revideres af den af generalforsamlingen

valgte revisor.

§ 8 - Dispositionsret

Det er formanden eller kassereren i forening med et andet bestyrelsesmedlem, der har ret til at indgå

aftaler på foreningens vegne. Ved køb eller salg af fast ejendom skal hele bestyrelsen underskrive

aftalen.

Bestyrelsen kan give et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af

foreningen.

4

8.1

Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler

foreningen.

§ 10 - Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan vedtages på en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling, når

forslaget er indsendt til tiden og mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for

forslaget.

§ 11 - Opløsning af foreningen

Foreningen kan opløses på en ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst halvdelen af foreningens

medlemmer er til stede. Der kræves mindst 3/4 af de afgivne stemmer for at forslaget kan vedtages.

Hvis det nødvendige flertal på 3/4 for en opløsning opnås, men med under halvdelen af medlemmerne

til stede, indkaldes til endnu en ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning om foreningens

opløsning kan vedtages med 3/4 af de afgivne stemmer uanset antallet af fremmødte.

11.1

I tilfælde af opløsning gives foreningens formue til almennyttige formål, som besluttes på den

opløsende generalforsamling

11.2

Vedtaget på den stiftende generalforsamling den 30.05.2024 i Aalborg.

Vores sponsorer